Bosománie │ Módní hit, nebo zdravé (ne)obouvání?

Srovnání prostoru pro prsty v konvenční botě a při bosé chůzi.

Pro někoho je to možná jenom cool trend, ale opak je pravdou. S přibývajícími informacemi, novými zkušenostmi a poznatky stále zůstávají některá dogmata a negativní emoce s tímto tématem spojené.

Pojďme se podívat na nejčastěji diskutovaná témata jako je tvrdý povrch nebo dětská obuv. 

Nebojte se svět osahat!

Hlavní myšlenka barefoot, což znamená bosý (myšleno i bosé boty) je především chůze naboso tak často kde nám to terén umožňuje a za každého počasí.

Obuv by měla sloužit jen jako ochrana nohou na nebezpečném místě. Bota chrání před klimatickými vlivy a poraněním, nemá bránit přirozené funkci nohou a už vůbec nemá měnit jejich tvar a vzhled.

Jak vypadá barefoot bota?

➸ Minimální hmotnost.
➸ Tenká podrážka vysoká do 5mm a ohebná všemi směry (příčně i podélně). 
➸ Žádný podpatek a žádná podpora nožní klenby.
➸ Široká špička  a dostatek místa pro prsty, které odpovídá anatomii nohy.

Barefoot boty jsou ohebné všemi směry.
Ohebnost barefoot boty
Konvenční boty nejsou ohebné, většinou jsou jen "zlomit" v půlce.
Konvenční boty jdou většinou jen "zlomit" v půlce, tato nešla
Barefoot obuv má dostatečný prostor pro prsty podle anatomie našich nohou.
Dostatečný prostor pro prsty

Jsou „žabky“ barefoot?

Klasické „žabky“ nejsou barefoot. Podrážka je většinou příliš tlustá a hlavně není fixovaná pata, prsty se krčí, aby přidržovaly botu a tím pádem nepracují jak mají. Obdobou jsou huarache a jiné letní boty s páskem přes patu. 

Proč bychom měli chodit bez bot nebo v barefoot botách?

Akce a reakce

Podívejme se na naše nohy v městské džungli a na nohy indiána. Zjistíme, že naše nohy nevypadají vůbec zdravě. A většina ani zdravé nejsou.

Když se podíváme na běžně dostupnou obuv, hned je jasný důvod našich bolavých, zdeformovaných a necitlivých končetin.

Život mezi betonovými zdmi naše nohy odsoudil ke stále větší pasivitě, ale nohy potřebují být aktivní. Není znám žádný záznam dnešních zdravotních problémů nohou z dob dřívějších.

Moderní onemocnění nohou začalo údajně ve středověku po zavedení zvýšené paty s úzkou špičkou 

Srovnání boty konvenční se zužující se špičkou a barefoot bota s krásně dostatečným prostorem pro prsty.
Vlevo konvenčí obuv a zužující se špička s nedostatečným prostorem pro prsty. Vpravo barefoot bota.
Pro výběr barefoot bot je důležité správně změřit nohu a to zatíženou.
Obrys nezatížené nohy. Červená oblast je s přenesenou váhou na nohu, tedy při došlapu a ukazuje potřebný prostor v botě.

Zdravý pohybový aparát

Jak je vidět na obrázku barefoot bota nebo i tzv. minimalistická obuv je šitá na míru naší fyziologii a odpadnou problémy typu plochá noha, únava, bolesti kloubů dolních končetin, bolesti v oblasti bederní a krční páteře, plísňová onemocnění, kladívkové prsty, vbočené palce, kterým přispívá těsná, úzká obuv. A další problémy spojené s nepřirozenou chůzí, která ovlivňuje celý pohybový aparát. 

Když budeme respektovat anatomický tvar nohy a přestaneme ji po většinu dne zavírat do špatně tvarované boty, noha získá znovu svou pružnost, sílu, tvar i cit. Pružná nožní klenba tlumí nárazy při chůzi a funkční noha toto zatížení rovnoměrně rozkládá. Aktivní nohy podporují činnost bránice a zlepšuje dýchání, zlepšuje otužilost a odolnost organismu.

Fyzioterapeut Lukáš Klimpera nám vysvětlil a názorně ukázal, jakou funkci mají prsty na noze a proč k tomu potřebují dostatečný prostor. Zdravá noha nemá vbočený palec, palec by měl být rovný a mít mezi ostatními prsty mezeru. 

Doma si můžete zkusit narovnat prsty, které by měly být v ose záprstní kosti. Prsty jdou s dráhou kosti. Proto palec i malíček nemůžou být utiskované v konvenčních botách, znemožňuje to opěrnou funkci prstů pro zdravý pohybový aparát.

Na fotce vidíte, jak by to mělo vypadat. Moje noha není zdaleka ukázková, s palcem se snažím cvičit, aby nebyl vbočený a fungoval jak má, ale mám kladívkové prsty (napravení kladívkových prstů trochu mravenčí práce…) a u malíčku se mi dělal v konvenčích botách velký mozol a někdy to došlo do té fáze, že mi při došlapu vystřelovala do kosti u malíčku ostrá bolest. Dokážu si tedy představit bolest lidí s Halluxem

Hodinu pracujete s pacientem, podaří se vám jej po pohybové stránce vyladit či nastavit a po terapii se pacient obuje do bot, které vše opět kompletně rozhodí. 

Bc. Lukáš Klimpera (první český fyzioterapeut vyrábějící barefoot obuv značky Ahinsa shoes.) 

Konvenční boty jako mučící nástroj

Jako bychom opakovaně opravovali prasklou stěnu domu a nehledali příčinu, která může být v nerovných základech, tedy dolních končetinách.

Jsem ráda, že jsem se narodila do této doby, kdy dostupnost informací je jiná (každá mince má ale obě strany a jsme zase zahlceni i spoustou dezinformací).

I náčelník říkal, když vzal svoje starý tenisky Nike na práci, že to je jak mučící nástroj

Kdo jednou přejde na barefoot, už nechce jinak 🙂.

Barefoot na longboard?

Přechod na barefoot mi dost ulevil od bolesti prstů a hlavně malíčku a jeho kloubu. A když jsem obula svoje starý skejťácký boty, které jsem si nechala na longboard, bylo to celkem utrpení.

Zjistila jsem, že i na tom longboardu potřebuju barefoot boty, protože je důležitý držet rovnováhu a bez prostorné špičky v botě pro prsty, které se při došlapu mohou roztáhnout a držet stabilitu celého těla, to jde výrazně hůř. Učím se na longboardu dancing, to je styl jízdy, kdy po longboardu chodíte/tancujete za jízdy a když jsem si vzala barefoot boty, ve kterých se při došlapu mohou prsty roztáhnout a fungovat, drží se ta rovnováha při jízdě mnohem líp.

Ale každý se naučí s tím co má samozřejmě. Zatím neznám nikoho, kdo by jezdil na prkně v barefoot botách a stejně to jsou machři, kteří umí spoustu triků. Dřív jiný boty ani nebyly. Mně je ale pohodlnější neutiskovat prsty a nemít je v botě zmáčklý k sobě, kdo nezkusí a neosvojí si zpátky vrozený styl chůze (bez všemožných vyvýšení, zúžení a jiného tvarování boty, která deformuje nohu), možná těžko pochopí.

S barefoot jezdím i na kole bez problému. Boty mají na výběr širokou škálu co se týče materiálu a druhu látky nebo podrážky. Jen jsem si říkala, že na ten longboard nebo náčelníkovi na skateboard bych pořídila barefoot s pevnějším materiálem svršku a o pár mm tlustší podrážku. Pro mě je největším benefitem ten prostor pro prsty.

Uzemnění s elektromagnetickým polem Země

Bosá chůze v přírodě má blahodárné účinky pro zdraví. Také snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, psala jsem o tom v tomto článku.

Psychomotorický vývoj dítěte

Vjemy z nohou jsou (nejen) pro dítě a jeho mozek nesmírně důležité. Dítě objevuje sebe sama a nový svět. Malá chrupavčitá nožička miminka se obouváním do pevné a špatně tvarované botičky může začít deformovat, nožky se ale potřebují přirozeně pohybovat.  

Když se dítě samostatně staví na nohy, začínají se trénovat vazy, získávají pružnost a pevnost. Jakmile dítěti dáme botičku, která nožku zpevní zvenčí, vazy ztratí svou funkci a přestanou se vyvíjet, přestane používat nohu, jak by mělo a noha zeslábne. 

Pro začínající chodce jsou ideální capáčky.
Konvenčí obuv se nikdy nepřizpůsobí terénu jako barefoot obuv nebo lidská noha
Pro malé děti jsou capáčky na chození nejlepší volbou.
Pro začínající chodce jsou ideální capáčky

Bosá chůze jako prevence vad dolních končetin 

Funkce nohy 

Když funkci nahradíme vnější pomůckou, která nahradí aktivní práci těla, funkce se nevytvoří nebo tato schopnost může postupně zaniknout.   

Bota by měla splňovat takovou funkci, aby při kroku nebránila a nenamáhala nohu.  Noha by měla formovat botu, to bota nemá deformovat nohu

Porucha pohybového aparátu a přetížená noha 

➸ Podpatek přetěžuje a deformuje přednoží, zkracuje Achillovy šlachy, které často vedou k deformitě halluxu.

➸ Při došlapu se přetěžuje mediální oblouk, ten poklesává a dochází k vybočení a nestabilitě I.metatarzu. Halluxvalgus způsobuje nejčastěji nevhodná obuv.

➸ Operace nevyřeší příčinu, ve většině jen napraví důsledek. S Halluxem je třeba pracovat denně, proto záleží na vás, za jak dlouho problém zmizí. Nohu také přetěžuje nadváha, což opět usnadňuje rozvoji deformit.  

➸ Úzká tvrdá neohebná bota zvyšuje únavu, snižuje pohodlí, může způsobovat otlaky a narušuje zdravý vývoj nohou a způsobuje i deformace nehtů, které mají ochrannou funkci.

➸ Subunguální hematom nejčastěji pod nehtovou ploténkou palce většinou způsobuje nevhodná obuv, která může způsobit i zarostlý nehet. 

➸ Do vývoje a funkce nohy vstupuje mnoho faktorů od genetických předpokladů, vrozených deformit po psychomotorický vývoj, umožnění pohybu a jiných aktivit a samozřejmě obuv. 

➸ Některé vady nohou se dají léčit i aktivním cvičením, pomoci může i kineziotejpování nohy, ale to vždy konzultujte s fyzioterapeutem nakloněným k  barefoot problematice.

Prsty na nohou mají mít možnost se roztáhnout do vějířku pro jejich opěrnou funkci.
BF umožňuje nohám být aktivní a dobrou zprávou je, že rozvoj přirozené funkce se dá vždy dohnat, chceme-li.

Nošením konvenčních bot není umožněna opěrná funkce prstů a nohou pro stabilitu celého těla. Namáhané oblasti se přesouvají výš a zaděláváme si na problém nejen nohou, znemožňujeme i napřímení páteře.  

Potíže s nohama mají vliv na stoj i chůzi. Tim, že si koupite barefoot boty máte na jedné straně vyhráno. Na straně druhé je potřeba myslet na vycentrovaní kloubů dolních končetin a rovnat prsty do původní pozice, k tomu nám pomůžou i cvičení.

Bosá chůze po rovném a tvrdém povrchu

Jak to teda je s  tím tvrdým povrchem?

Samuel B. Shulman (1949) udělal výzkum s  lidmi v  Číně a Indii, kteří nikdy nenosili boty. Zjistil, že mají zdravé nohy bez plísní nebo infekcí, rozsah prstů (důležitý pro opěrnou funkci a zdravý pohybový aparát) mají pozoruhodně velký a nohy netrpí vadami a deformitami typickými pro nohy obouvané. 

Zkoumal také 118 mužů, kteří se živili taháním vozítek s cestujícími dlouhé hodiny po dlážděných cestách a jiných silnicích. V prvních dnech v této práci si stěžovali na bolesti, otoky nohou a kotníků, ale po pár dnech si jejich nohy zvykly, problémy zmizely a nikdy se už nevrátily.  

Neexistuje namáhavější zaměstnání pro nohy, než celý den v běhu nebo chůzi po tvrdém povrchu při tahání „rikši“. I tak jim to nezpůsobilo žádný defekt nohou, chronické bolesti a jiné obtíže.  

Boty tedy nejsou nutné pro zdraví nohou ani pro chůzi po tvrdém povrchu. Jen pro naše nohy navyklé na nevhodnou obuv je potřebné, nejdříve si znovu osvojit bosou chůzi a správný vrozený styl chůze jako takový.

Pro někoho je obtížné ze začátku chodit v BF botách ve městě, protože má špatný pohybový návyk z  nevhodné obuvi a to tvrdý dopad na patu (je dobré i navštívit fyzioterapeuta nakloněného k barefoot, aby vám vše vysvětlil, ukázal).
Také je potřeba rozcvičit prsty, aby se roztáhly a opět plnily svou opěrnou funkci

Zdravé a funkční nohy

Chceme přeci nohy funkční a aktivní, které se adaptuji na jakýkoliv povrch. Ne deformované a ochablé z konvenčních bot.

Je důležité chodit po rozmanitém terénu, protože dnes máme člověkem upravený rovný terén téměř všude v té naší městské džungli, doma i venku. Proto doporučuji sundat boty kdykoliv je to možné.

Doma klidně cvičit, vyrobit si senzorický kobereček, mozek dychtí po vjemech a informacích. Tento hmat a kontakt z nohou je častější než z rukou, jen dnes nohy zavíráme do tvrdých a úzkých bot, přezůvek a sundáme je snad jen když jdeme spát.

Noha chodící v barefoot je aktivní, pružná, pracují všechny potřebné svaly a vazy. Naše nožní klenba je toho důkazem.

Pro děti se to poslední dobou hodně řeší, chodí co nejvíce bosé nebo v capáčcích a později boty splňující BF faktory.  Na to se podíváme v článku, který připravuju.

Nerodíme se s botama na nohou. Rodíme se i s funkčním palcem, který směřuje rovně a má možnost pohybu do strany. Prsty mají mít v botě prostor aby mohly být přirozeně s osou záprstní kosti. Díky konvenčním botám máme palec nepřirozeně vbočený, tudíž nefunkční k opěrné funkci.

Člověk, který má zdravotní problémy s nohama nebo má nadváhu, by měl konzultovat přechod na barefoot obuv s fyzioterapeutem nakloněným k barefoot problematice.

Ne vždy se také musí vše řešit vložkami, operacemi apod. A je vhodné osvojit si opět správný vzorec chůze (nedupat přes patu).

↟↟↟↟↟

Zdroj:
Umění fyzioterapie. Příbor: Marika Bajerová. 2016, roč. 2016, č. 1. ISSN: 2464-6784 
Umění fyzioterapie. Příbor: Marika Bajerová. 2016, roč. 2016, č. 2. ISSN: 2464-6784
Prouzová-Lehrmann Z., Dornova metoda plus. Olomouc: Poznání, 2011. 136 s. ISBN 978-80-254-9568-1
Rook, G. A., Lowry, C. (2008). The hygiene hypothesis and psychiatric disorder. Trends in imunology 29(4), 150.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22757749 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18328783
http://refs.ahcuah.com/papers/shulman.htm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16947448  

↟↟↟↟↟

Sdílejte:

Mohlo by vás také zajímat